Laatste trainingsweek in Berbera

26 juni 2015 - Hargeisa, Somalië

Zondag 21 juni zijn we rond 9 uur vertrokken vanuit Hargeisa voor een toch van 3,5 uur naar Berbera. De laatste 2 dagen is er ‘s ochtends erg veel wind wat zorgt voor zand- en stofstormen. Dikke wolken belemmeren het zicht en het zand en stof gaat overal zitten. ’s Middags weer de RHIB te water gelaten zodat we morgenochtend gelijk kunnen beginnen met de MOB oefeningen. Aangezien de ramadan is begonnen weet ik niet hoeveel man er morgen op komt dagen.

Maandag 22 juni, om 5 uur opgestaan, vroeg ontbeten en om 6:30 uur begonnen met de MOB oefeningen in de baai van Berbera. Vanochtend staat er nog meer wind dan gisteren en soms kunnen we de overkant van de straat niet eens zien. In de haven aangekomen, zien we witte kopjes en een korte golfslag van zo rond een meter hoog. Het stuift zelfs op het water, niet alleen stof maar ook het water wat in kleine wervelwinden opgezogen wordt. Ik schat de windkracht op zo’n 7 Bfr. Stofstorm in de haven van Berbera

De mannen hadden niet veel trek om er met dit weer uit te gaan en we besloten om eerst maar even zelf te gaan kijken. We kwamen er al gauw achter dat dit te gek is voor een eerste les in drenkelingen oppikken. Hierop maar besloten om in de luwte te oefenen en het met de RHIB te doen in plaats van hun eigen boten. Dit vonden ze wel leuk, nieuwe boot en prive les. Iedereen stond op de kant te kijken hoe de collega’s het eraf brachten en er werd veel gelachen en geroepen. De beste zeelui staan ook hier aan de wal! Om 11 uur was iedereen geweest en zijn we gestopt met de training en ze lagen al te weer slapen in hun barakken.

Zo slaap je als het stuift.

Hierop terug naar ons hotel, snel wat gegeten en gedoucht en al het zout uit de kleding gewassen. Hierna nog even de laatste hand gelegd aan de theorie les voor de volgende ochtend en de eindoefening voor woensdag.

Dinsdag 23 juni, de laatste theorieles. Wederom om 6:30 begonnen en aangezien ons leslokaal gebruikt werd voor de Engelse les, uitgeweken naar een alternatieve locatie.
Aan het eind van de theorieles, briefing over de eindoefening van de volgende dag. Het scenario voor de oefening is dat er een man overboord is gevallen ergens in de baai van Berbera en aan hun de taak hem op te sporen, aan boord te nemen, ehbo uit te oefenen en hem vervolgens op de wal af leveren bij de ambulance. Wat het extra spannend maakt, is dat de admiraal komt kijken en ook de Somaliland National TV. Na een half uurtje voorbereiding konden ze hun plan van aanpak aan ons kenbaar maken en de laatste vragen stellen.

Woensdag 24 juni, de oefening staat gepland voor 15:00 uur i.v.m. de krachtige wind in de ochtend uren. ’s Middags neemt deze altijd helemaal af, maar de temperatuur nam weer toe tot 50 graden! De laatste voorbereidingen zijn af en iedereen is er klaar voor. Ondanks de ramadan liep er toch zo’n 15 man rond. De admiraal is maar een kwartiertje te laat en om 15:15 was het trossen los. Alle schepen lijnden zich netjes op zoals het ze geleerd was en ook het keren verliep deze keer vlekkeloos.

Netjes opgelijnd

Zag er allemaal netjes uit. Na drie kwartier werd het slachtoffer gevonden en aan boord genomen en afgeleverd op het ponton bij de ambulance. Iedereen blij en de admiraal apetrots. De beelden zagen er mooi uit op TV.
’s Avonds om 9 uur was er nog een bijeenkomst op de BMFA (Berbera Maritime & Fishing Academy) in het kader van de internationale dag van de zeeman. Diverse toespraakjes en natuurlijk ook weer TV.

Day of the seafarer

Donderdag 25 juni was er om 8:30 uur een afscheidsceremonie voor ons geregeld met de admiraal en alle kustwachters van Berbera. In het leslokaal zat iedereen netjes in ‘pak 1’ en natuurlijk moest ik ook een toespraakje geven. Na afloop van iedereen afscheid genomen en terug naar Hargeisa.

Afscheidsceremonie

Vandaag de nodige administratie en verslagen afronden voor EUCAP-Nestor en de KNRM, maandag vlieg ik naar Nairobi en dinsdagavond weer naar huis.