Zwemmen en een lijk

11 juni 2015 - Berbera, Somalië

Stoffige plaatsDe gedoneerde RHIB van EUCAP (1)Lekker zwemmen!Lekker zwemmebGisteren de gedoneerde RHIB van EUCAP onder het plastic gehaald, accu erin, tube opgeblazen en de motor gestart. Deze liep in 1x, zaterdag te water en dan 10 uur de motor indraaien op halve kracht, aangezien de motor nog nooit heeft gelopen.
s' Ochtends was er een klein veiligheidsincident geweest waar ik niet veel van heb meegekregen. Een soldaat had iets teveel Kat gekauwd en liep wat vervelend te zwaaien met zijn AK47 en deze op mensen te richten. Hij had nog even zijn hoofd om de hoek van mijn leslokaal gestoken maar was kort daarna door onze beveiliging ontwapend en van het terrein verwijderd. Later hoorde ik pas van het hele gedoe.

Vandaag verder gegaan met de theorie lessen en om half elf gingen we naar de haven, waar we de mannen onderwierpen aan een zwemtest om te kijken of ze "watervrij" zijn. Gelukkig ging dat allemaal goed. Even wat reddend zwemoefeningen voorgedaan en ze zelf laten oefenen.
Toen we net uit het water waren kwam er een klein bootje aangevaren met een stoffelijk overschot erin die even daarvoor gevonden was op een van de schepen die in de haven van Berbera ligt. De man was tijdens sloopwerkzaamheden omgekomen en zag er al niet meer al te fris uit. Overal bloed en andere lichaamsvloeistoffen. Wij probeerden nog om het stoffelijk overschot veilig te stellen voor de politie, maar daar was geen beginnen aan. Iedereen sjorde aan het lijk, gooide er oude zeilen en doeken op en probeerde hem de kant op te trekken die 2 meter hoog was. De commandant van de kustwacht van Berbera was er toevallig ook net maar hij had ook totaal geen idee wat er moest gebeuren en er was geen leiding of iets dergelijks. Totale chaos. Allah's wil, maar wel weer een vader die niet thuis komt. Aangezien wij hier toch niks meer konden betekenen zijn we maar weggegaan naar ons hotel.

1. Ron:
    11 juni 2015
    Wat een verhaal theo , lijkt wel terug in de tijd